8 порад, як ефективно навчити працівників прийомам домедичної допомоги

 

 

Шукалюк Г. П. 8 порад, як ефективно навчити працівників прийомам домедичної допомоги // Довідник спеціаліста з охорони праці: журнал. — 2018. — №1. — С. 41–43.

кожен можу бути героєм

 

Як на вашому підприємстві вчать працівників надавати домедичну допомогу? Це суха теорія? Чи повноцінний тренінг, де учасники здобувають і знання, і практичні навики? Експерт розповів, як ефективно навчати працівників домедичній допомозі. Читайте статтю, тоді знатимете і ви

 

Зі шкільних років ми знаємо, яка різниця між артеріальною і венозною кровотечою та як рятувати потерпілого при кожній із них. Можемо детально розповісти, як іммобілізують зламані кінцівки. Але коли опиняємося перед людиною з відкритим переломом, губимося. Навіть на екрані телевізора відкрита рана змушує відвернутися. Що ж робити, коли перед вами потерпілий, якому потрібно надати домедичну допомогу? Не кожен може опанувати себе й миттєво, та ще й правильно, відреагувати.

Нещасні випадки трапляються раптово. Тому, хто саме надаватиме домедичну допомогу, не обирають. Зазвичай це той, хто просто опинився поряд.

Коли навчаєте персонал підприємства, важливо не лише озвучити алгоритм надання домедичної допомоги. Ваше завдання — допомогти кожному працівнику знайти внутрішні ресурси, щоб за потреби надати домедичну допомогу.

Зֹ’ясуємо, як ефективно навчати працівників прийомам надання домедичної допомоги. У цьому допоможуть вісім порад.

 

ПЕРША: почніть із відомого 
Щоб навчити працівників чомусь новому, варто починати з відомого. Запропонуйте їм розповісти про їхній досвід надання домедичної допомоги. Прості прийоми домедичної допомоги доводилося виконувати кожному. Подряпини і порізи, легкі опіки трапляються й у побуті. Присутні на навчанні гарантовано матимуть, що розповісти. Працівники почуватимуться впевнено, коли усвідомлять і проговорять власний досвід.

 

ДРУГА: все заради практики
Далі перейдіть до складніших питань. Запитайте у присутніх, які ще прийоми домедичної допомоги вони знають. Саме ЗНАЮТЬ, не обов’язково ВМІЮТЬ. Коли працівники ділитимуться досвідом, кивайте на знак згоди і підбадьорюйте їх. Обговоріть кожен прийом й одразу потренуйтеся його виконувати: почули — а тепер спробуємо.

Дайте працівникам проявити самостійність. У реальних умовах біля них не буде «вчителя». Тому нехай звикають самотужки визначати, які дії та у якому порядку потрібно виконати.

Стежте за тим, чи правильно працівники виконують ці дії. М’яко, але рішуче, вказуйте їм на помилки. Коментуйте зауваження, щоб слухачі розуміли, чому під час надання домедичної допомоги потрібно діяти саме так, а не інакше.

 

ТРЕТЯ: знайдіть опору
Кажуть, що деякі люди нездатні надати домедичну допомогу через страх або нерішучість. Розмірковувати, так це чи ні, — недозволена розкіш. Адже на місці нещасного випадку може опинитися кожен. Поясніть працівникам, що незалежно від особливостей їхньої психіки, вони спроможні допомогти потерпілому.

Визначте тип темпераменту працівників, наприклад, за тестом Айзенка. Зосередьтеся на сильних боках кожного:

  • Ви флегматик? Чудово! Ваша врівноваженість допоможе зосередитися і спокійно й впевнено виконати необхідні дії.
  • Меланхолік? Прекрасно! Ваша схильність до глибоких переживань не дозволить лишитися байдужим до чужої біди. Саме ви з турботою поставитеся до потерпілого й надасте йому домедичну допомогу. А завдяки емоційності залучите перехожих. 
  • Сангвінік? Отже, енергійні й легко підлаштовуєтеся під обставини. Ви здатні оцінити ситуацію й організувати надання домедичної допомоги.
  • Холерик? Саме ви швидко зреагуєте й допоможете потерпілому.

 

ЧЕТВЕРТА: підвищуйте впевненість працівників у власних діях
Аби остаточно переконати кожного працівника, що він може надати домедичну допомогу, дайте їм змогу самостійно проаналізувати риси свого характеру і визначити, які з них сприятимуть адекватній поведінці з потерпілим. Кожен опинявся у ситуації, коли він швидко зреагував, правильно діяв у критичних умовах. Такі вчинки не обов’язково мають бути масштабні та значущі. Головне — віднайти позитивний досвід розв’язання проблеми. Акцентуйте увагу працівників на тому, що вони можуть розв’язувати проблеми, оцінювати ситуацію, приймати рішення і діяти.

 

П’ЯТА: підготуйте працівників розв’язувати проблеми
Реальні ситуації рідко вкладаються в шаблони з навчальної програми. Підготуйте працівників до того, що будуть несподіванки. Наприклад, декілька потерпілих і один рятувальник. Або множинні травми у потерпілого, і потрібно швидко вирішити, яка з них найбільше йому загрожує.

Потерпілий не завжди реагує адекватно. Через різкий біль він може не дозволяти рятувальнику знерухомити зламану кінцівку або обробити рану.

Поясніть працівникам, що рішення, які вони приймають у критичній ситуації, згодом можуть здатися їм неправильними. Але ситуація тому і називається критичною, що часу ретельно проаналізувати й обміркувати все немає, а рятувальник без медичної освіти. Тому кожен, хто не лишився осторонь і взявся допомагати, — уже герой. Адже виконав свій громадянський обов’язок.

 

ШОСТА: підтримуйте працівників
Націлюйте працівників використовувати усі доступні ресурси. Якщо під час нещасного випадку поряд є інші люди, їх варто залучити. Між ними потрібно розподілити обов’язки. Не зайвою буде й допомога диспетчера швидкої чи рятувальної служби. Спілкування зі спеціально навченим фахівцем може заспокоїти переляканих і організувати розгублених.

 

 

СЬОМА: вчіться, коли навчаєте
Під час навчання у працівників можуть постати запитання, на які вам складно відповісти. Скажіть відверто, що для вичерпної і компетентної відповіді вам потрібно вивчити документи та/або проконсультуватися з «вузьким» фахівцем. Одразу запишіть запитання: щоб не забути та аби працівники побачили ваші серйозні наміри. Коли отримаєте додаткову інформацію із теми, дайте працівникам вичерпну відповідь на поставлене запитання.

Після навчання визначте, що вдалося, а над чим ще варто попрацювати? Чи всі працівники обговорювали проблемні питання? Чи охоче вони ділилися проблемами, які виникають під час роботи? Чи можуть відкрито говорити про свої помилки й аналізувати їхні причини? Чи пропонують варіанти, як виправити і недопустити, щоб помилки повторилися?

блискуча думка Якщо вдасться створити у колективі атмосферу довіри й відкритості, то ви знатиме про стан безпеки праці на виробництві більше, ніж, якби лише оглядали і перевіряли підприємство. 

 

 

ВОСЬМА: вчіть діяти ефективно
На сьогодні стоїть завдання не просто навчити працівників надавати домедичну допомогу. У пріоритеті ефективність такого навчання, здатність працівників швидко реагувати, готовність допомагати одне одному. Якщо ставитимете саме таку мету, то у працівників зросте впевненість власних силах, підвищиться самооцінка та віра, що у колективі прийдуть на допомогу. Спокій і впевненість — ключ до успіху.

 

 

 

 

 

Категорія: